Własna marka vs cudza marka


kobieta niezalezna
Know how
Obawiasz się niepowodzenia przy otwieraniu własnego biznesu? Franczyza może przynieść sukces, czy jednak aby na pewno? Dziś odpowiemy na pytanie czy warto zainwestować w promocję cudzej marki.

Franczyza


W Polsce franczyza rozwija się od ponad 20 lat. Liczba placówek franczyzowych z roku na rok jest coraz większa. Dla przykładu w 2003 roku było ich w Polsce ponad 11 000, a w 2013 r. – ponad 54 000. Tak znacząca różnica jest dowodem na to, że taka forma działalności wzbudza zaufanie wśród przedsiębiorców.


Franczyza, czyli długookresowa, stała umowa współpracy, podczas której dawca przekazuje biorcy know how oraz daje zezwolenie na wykorzystywanie jego marki. Franczyzobiorca zobowiązany jest uiścić odpowiednie opłaty.


Wprowadzając nową markę na rynek konieczna jest strategia marketingowa i kampania reklamowa, aby zaprezentować produkt potencjalnym klientom. Dodatkowo marka musi zdobyć zaufanie, co jest długotrwałym i kosztowym procesem. W przypadku franczyzy korzystamy ze sprawdzonego modelu.


Sprawdźmy więc, czy franczyza jest dobrym sposobem na własny biznes.


Zalety:
  • Gotowy przepis na sukces (know how)
  • Sprawdzone strategie marketingowe
  • Przewidywalność zysków
  • Znana marka
  • Wiarygodny partner biznesowy
  • Kursy, szkolenia

Wady:
  • Opłaty franczyzowe
  • W pewien sposób przedsiębiorca musi się podporządkować franczyzodawcy
  • Konieczność sprzedaży określonych dóbr
  • Budujemy świadomość „cudzej” marki
  • Nie mamy możliwość kształtowania własnego znaku towarowego

Głównym czynnikiem, który powinien pomóc nam przy podejmowaniu decyzji jest nasze dotychczasowe doświadczenie zawodowe i zainteresowania. Np. ja nigdy nie podejmę się otworzenia jednej ze znanych restauracji typu fast food, ponieważ po pierwsze unikam takiego jedzenia, po drugie jest to nie zgodne z moim zainteresowaniami.


Czy warto więc zainwestować w promocję cudzej marki?
Są wady i zalety tego biznesu, jednak podpowiedź mogą nam podsunąć odpowiedzi na następujące pytania:
  • Czy będziesz w stanie podporządkować się regułom gry głównego rozgrywającego?
  • Czy Twój komfort psychiczny pozwoli na prowadzenie biznesu z pełną satysfakcją?

Alina.

Komentarze