Kobiety na rynku pracy

Kobieta Niezależna
Nieograniczone morze możliwości

Studia czy praca?

Tuż po skończeniu szkoły zdajemy sobie sprawę, że wybranie kierunku studiów może okazać się strzałem w dziesiątkę lub gwoździem do trumny. Co wybrać? Psychologia, Zarządzanie, Prawo, Medycyna a może Politechnika? Czy dostanę pracę w swoim zawodzie po skończeniu studiów? A może lepiej nie kończyć studiów i od razu szukać pracy?

Według raportu dziewczyny na politechniki najczęściej wybieranym wydziałem przez kobiety w roku akademickim 2011/2012 był:
  • Wydział Architektury - 77%
  • Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej - 73%
  • Wydział Chemiczny - 69%
Co więcej możemy zaobserwować wzrost zainteresowania Pań kierunkami technicznymi, który z roku na rok jest coraz większy. Kobiety stają się coraz bardziej odważne, ambitne i nie boją się wyzwań.

Studiować po to, by pracować


Rozmawiam dziś z 23 letnią absolwentką Politechniki Łódzkiej, Wydział: Inżynieria Procesowa i Ochrona Środowiska, kierunek: Inżynieria Środowiska.

- Alina: Dlaczego zdecydowałaś się wybrać ten kierunek studiów?
- Absolwentka: Na początku nie byłam przekonana do wyboru tego kierunku, ponieważ myślałam, że jestem raczej humanistką. To, że znalazłam się na tych studiach zawdzięczam jednej osobie, która przekonała mnie, że po tym kierunku znajdę pracę, nawet rodzice odradzali mi te studia...
Ostatecznie przekonało mnie to, że ten kierunek studiów był zamawiany a to oznacza, że na rynku pracy potrzeba specjalistów w tej dziedzinie i będę miała wiele możliwości znalezienia zatrudnienia i rozwoju zawodowego.

- Alina: Jaką wiedze zdobyłaś na studiach?
-Absolwentka: Przede wszystkim nauczyłam się matematyki, fizyki, chemii. Przez cały okres studiów rozwijałam się w kierunku typowo technicznym. Zdobyłam wiedzę z innowacyjnych metod ochrony środowiska, pozyskiwania energii odnawialnej oraz projektowania. Są to dziedziny, które należy rozwijać w Polsce. Któregoś dnia źródła energii, które są wydobywane skończą się, dlatego powinniśmy szukać innych rozwiązań na pozyskiwanie energii. Brakuje u nas energii atomowej i spalarni. Ludzie sprzeciwiają się aby budować energię atomową, ale nie wiedzą ile możemy zyskać. W przyszłości Polska powinna być krajem niezależnym i mieć swoje zasoby energii.

- Alina: Czy zamierzasz kontynuować studia?
- Absolwentka: Myślę, że mam dobrze rozwiniętą wiedzę. Jeśli miałabym kontynuować studia to w określonej dziedzinie np. wodociągi, klimatyzacja, wentylacja, energetyka. Miałabym uprawnienia by być niezależną specjalistą w danej dziedzinie. Na dzień dzisiejszy wybrałabym energetykę.

- Alina: Jakie masz plany na przyszłość?
- Absolwentka: Oczywiście chciałabym pracować w swojej branży, nauczyć się odpowiednich programów technicznych, głównie rozwinąć znajomość programu autocad. Dodatkowo chciałabym nauczyć się nowych języków obcych. 
W przyszłości mam plany aby studiować na uczelni MBA, ponieważ chcę dalej rozwijać się zawodowo i myśleć samodzielnie, zdobywać nowe kompetencje po to, by mieć lepszą pracę i być kobietą niezależną finansową od nikogo. 
    
- Alina: Trzymam kciuki i gratuluję! Na pewno zrealizujesz to co sobie zaplanujesz. 



Jestem pod wielkim wrażeniem po tej rozmowie. Bardzo się cieszę, że tak młoda osoba wie w jakim kierunku podążać. Studia na politechnice nie są łatwe. Ze 100 osób z pierwszego roku do trzeciego dotrwali tylko nieliczni. Jednak mimo tego, że są to ciężkie i techniczne studia, nasza dzisiejsza bohaterka poradziła sobie. Dzięki takiej postawie wiem, że wytrwałość popłaca.


Obecnie rynek pracy potrzebuje specjalistów w określonych dziedzinach a to oznacza, że kobiety mają coraz większe szanse na znalezienie pracy w swoim fachu. W przypadku wielu stanowisk pracy bardzo przydatne okazują się tzw. kompetencje miękkie, czyli kreatywność, dynamizm działania, komunikatywność, elastyczność, inicjatywa, współpraca w grupie, samodzielność oraz zarządzanie czasem. Jestem pewna, że coraz więcej kobiet ma te kompetencje, co zwiększa nasze szanse na znalezienie zatrudnienia.

Alina.

Komentarze