UMIEJĘTNOŚĆ CENIONA FINANSOWO

kobieta niezalezna
Moje obserwacje
Każdy pracownik pracujący na etacie może być pewien jednego: co miesiąc otrzyma określoną sumę pieniędzy plus ewentualne bonusy. Jeśli zarobki te są wystarczające, aby utrzymać siebie/rodzinę oraz jeśli jest możliwość, aby odłożyć określoną sumę pieniędzy to OK!
Jeśli natomiast nie, możemy zacząć się zastanawiać co można zmienić...

Pracownicy "zamienni"

Ogólnie rzecz biorąc, najmniej zarabiającą grupą są pracownicy "zamienni", czyli tacy, których  łatwo można zastąpić. Bez specjalistycznego przygotowania konkurują z dużą ilością innych pracowników; w zawodach do których nie trzeba dodatkowych kwalifikacji. 
Każdy z tych pracowników powinien zadać sobie zastępujące pytanie: Jeśli będę pracować ciężej i lepiej to czy mam szanse, że mój dochód wzrośnie? Jeśli nie, to co w takim układzie mogę zmienić?

"Cenny" pracownik

"Cenny" pracownik dla pracodawcy to taki, który ma nie tylko formalne wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Jest on:
  • komunikatywny, 
  • ma zdolności negocjacyjne, 
  • jest kreatywny, 
  • posada umiejętność współpracy z innymi,
  • jest asertywny,
  • sam wychodzi z inicjatywą,
  • świetnie zarządza swoim czasem.
"Cenny" pracownik jest bardzo wartościowy dla firmy, ponieważ ta zainwestowała w jego rozwój i wiedzę w danej dziedzinie. "Cenny" czy "nieoceniony"?

"Nieoceniony" pracownik

"Nieoceniony" pracownik to taki, który jest wart niemalże każdej sumy pieniędzy. Jest niezastąpiony, nawet jeśli zostanie zastąpiony, inni pracownicy będą go długo wspominać. 
Czy w sytuacji gdy ten pracownik chce odejść, szef nie byłby skłonny dać mu podwyżkę? 
Świetnie brzmi, tylko jak to zrobić by stać się tym "nieocenionym" pracownikiem?

Prawda jest taka, że każdego da się zastąpić, nawet prezesa Kaczyńskiego :) Jednak im bliżej jesteśmy bycia niezastąpionym tym większe mamy szanse na zwiększenie swoich zarobków.

Najważniejszą rzeczą, którą powinniśmy posiadać jest 

umiejętność ceniona finansowo

Umiejętność ceniona finansowo wśród kadry zarządzającej to ta, która najprościej rzecz ujmując, przynosi firmie korzyści finansowe - zyski.

W zależności od firmy w której pracujesz możesz przewidzieć jakie masz szanse. Jeśli jest to duża firma, która prężnie stoi na rynku, masz szansę na rozwój jednocześnie wiedząc o konkurentach, czyli współpracownikach. 
Jeśli jest to mała firma, być może niebawem firma się rozwinie, a Ty masz większe szanse i mniejszą konkurencję. Drugi scenariusz to taki, kiedy firma nie ma możliwości rozwoju, a Ty tkwisz na jednym stanowisku przez lata. 
Jeśli myślisz o podwyżce lub awansie, z doświadczenia mogę powiedzieć, że nie ma sensu marnować swoich umiejętności. Ja przepracowałam w jednej firmie dwa lata i dobrą decyzją było odejście, ponieważ tam, stanowisko na które chciałam aplikować nie istniało :)

Niezależnie od tego jakie stanowisko w firmie zajmujesz, wiedz o tym, że nawet jako "zwykły" czy "zamienny" pracownik masz przewagę nad pracodawcą. Powodem jest Twoja wiedza i doświadczenie. To Ty jesteś bliżej klienta, Ty jesteś bliżej czynności, które znacząco wpływają na zyski w Twojej firmie. Jesteś bliżej pracowników, wiesz co mogłoby polepszyć wdrożony proces. Niezależnie od tego jakie masz uwagi, możesz o nich powiedzieć, zadać pytania, przedstawić rozwiązania. 
Im bliżej słowa "nieoceniony" tym większe szanse na podwyżkę :)

Alina.


Komentarze